3 dolog, amit a Tündérek üzennek Neked a greenwashingról
3 dolog, amit a tündérek üzennek neked a greenwashingról

3 dolog, amit a Tündérek üzennek Neked a greenwashingról



A greenwashing, a zöldmosás azt jelenti, amikor egy márka vagy cég csak beszél a környezetvédelemről, a természet megóvásáról, de valójában ennek ellentmondóan cselekszik. Összeszedtem Neked azt a 3 dolgot, amit Mannásként ez ellen tehetsz.

Elöljáróban azonban arról, mit is nevezünk pontosan greenwashingnak. Tudtad, hogy már több, mint 35 éve létezik a fogalom, és tényleg a mosáshoz van köze?

A jelenség arról a konkrét gyakorlatról kapta a nevét, amikor a szállodákban a csak egyszer használt törölközők újrafelhasználására biztató táblákat helyeznek el a környezet megóvására hivatkozva. Jay Westerfield New York-i környezetvédő használta ennek nyomán először a zöldmosás kifejezést egy 1986-os írásában. Egy olyan szállodában nyaralt, ahol érzése szerint kissé túlzásba vitték a környezetvédelem és a mosás közti kapcsolat kommunikálását. Nehezményezte, hogy miközben a szálloda kifejezetten a környezetvédelemre utal, ezzel elsősorban a mosási költséget spórolja meg. Vagyis önmagában ez még nem környezettudatosság, vagy csak félig-meddig.


A greenwashing ma már az ellenőrizhető állítások kérdése (is)


Westerfield törölközős nyaralása óta a greenwashing fogalma sokkal árnyaltabb lett, ma már külön kategóriákról, típusokról szokás beszélni.

Bár a közös pont minden esetben az, hogy az adott cég környezetbarátabbnak vallja magát, mint amilyen, de a “zöldülésnek” is számos árnyalata van.

Az egyik szélsőség az, amikor egy kifejezetten nem környezetbarát megoldásról vagy termékről azt állítják a gyártói, hogy az. Például ha egy autót úgy hirdetnek, kevés káros anyagot bocsát ki, miközben a mérések az mutatják, hogy nem.

De ismert greenwashing-forgatókönyv az is, amikor valós bizonyítékok hiányában kerül egy termékre valamilyen környezetvédelmi szempontból kritikus információ, például, hogy újrafelhasznált, vagy kevésbé környezetkárosító alapanyagból készül.

A zöldmosás különböző eseteiben az is közös, hogy többnyire csak utólag derül rájuk fény, egy-egy vizsgálat eredményeképpen.

Ki tudod ezt valahogy védeni fogyasztóként? Vagy a véletlenre van bízva, hogy belefutsz-e egy zöldmosási gyakorlatba?

Nem vagy tehetetlen! Sok esetben szerencsére Te magad is ellenőrizheted a környezetbarát állítások valódiságát. Ebben azok a szervezetek vannak a segítségedre, amelyek hitelesítik a márkák állításait. Többek között ilyen a BDIH (COSMOS), a legrangosabb európai natúrkozmetikai minősítő szervezet. A logójuk csak akkor kerülhet egy natúrkozmetikumra, ha az összetevők megfelelnek az összetett kritériumrendszernek. A legfőbb szempontok közé tartozik, hogy csak olyan termék kaphatja meg a COSMOS (BDIH) minősítést, amely mentes a parabénektől, a génmódosított összetevőktől és a legtöbb kőolajszármazéktól. Sőt, az alapanyagok mellett az is számít, hogy a csomagolással is tiszteletben tartják-e a környezetet.

Igen hosszadalmas átvilágítási folyamatról van szó, amelyen többféle előírás, sztenderd együttes meglétét vizsgálják.

Bizonyára sejted, miért éppen a BDIH (COSMOS) szervezetet emeltem ki. Büszkék vagyunk rá, hogy sok Manna rendelkezik ezzel a komoly minősítéssel. A szigorú minősítési rendszer kritériumait ebben a korábbi cikkben is felvillantottam.

Nem túlzás, hogy a tudatos vásárlással egy fenntarthatóbb világért teszel, érdemes tehát még ennél alaposabban is belemélyedni a témába. Kíváncsi vagy, hogyan lehetsz tudatosabb? Két aranyszabály: csak azt vedd meg, amire szükséged van, és méregtelenítsd a környezetedet. A gyakorlati teendőkhöz két korábbi cikkemet ajánlom, ebben a tudatos vásárláshoz, ebben pedig a minimalista háztartáshoz adtam tippeket.

Baj van, de nem úgy, ahogy gondolod


A greenwashinggal nem az a baj, hogy Te, mint a környezettudatos vásárló csalódsz egy-egy márkában vagy termékben, és újat kell keresned helyette. Hanem az, hogy a környezetvédelem szempontjai közben tényleg nem teljesülnek.

A globális felmelegedés, a klímaváltozás a szemünk előtt zajlik, méghozzá meglehetősen felgyorsulva. Évek óta érkeznek a vészjósló hírek arról, hogy nő a globális éves átlaghőmérséklet és emelkedik a tengerszint, hogy már csak pár éve van a Földnek, legalábbis a jelenleg ismert formájában.

Nem vitás, hogy minden apróság számít, amit az ökológiai lábnyomod csökkentéséért, végső soron Földünkért teszel. Az egyik ilyen lehetőség az, hogy nyitott szemmel jársz vásárlás közben, és odafigyelsz arra, hogy találkozol-e zöldmosással.

A másik pedig az, hogy “sok kicsi sokra megy” alapon döntesz. Máris egy tipp a szépségápoláshoz: hasznosítsd újra kedvenc Mannáid csomagolását! A sheák üres tégelye ékszertartónak, vagy apró emlékek tárolására sem utolsó.

A valóban környezettudatos márkák beszélgetnek Veled, hallgass rájuk!


A vásárlás tudatosságának fontosságáról már szót ejtettünk. Mindez szorosan összefügg azzal, hogy legyél a tájékozódásban is tudatos.

Környezettudatos márkaként mi nemcsak beszélünk a fenntarthatóságról, de aktívan meg is tesszük, ami tőlünk telik. De fordítva is igaz: nemcsak cselekszünk, de be is számolunk róla!

A Téged érdeklő Mannák leírásánál mindig megtalálod a minősítő szervezetek logóit, de a szövegben külön ki is emeljük, amit tudnod kell. Így megalapozott döntést tudsz hozni.

Semmit sem hallgatunk el, őszinték vagyunk Veled. Sőt, nem félünk bevallani azt sem, ha a Mannások kérését meghallgatva változtatunk valamin. Ez történt akkor is, amikor megújult a Manna natúr szappanok csomagolása. Sokan panaszkodtatok ugyanis korábban arra, hogy nemcsak papír-, hanem nejlonborítást is kaptak a szappanok. Rátok hallgatva lecseréltük a nejlont, sőt, azt is megoldottuk, a nejlont elhagyva is higiénikus maradjon a csomagolás.

A greenwashing egyértelműen káros üzleti és marketinggyakorlat az érintett márkák részéről, hiszen valós értékek helyett mindössze a környezettudatos döntés illúzióját adják Neked. Legrosszabb esetben tudtodon kívül még károsítod is a környezetet, ami még akkor is joggal keserít el, ha egyáltalán nem tehetsz róla.

De a maga abszurd módján van benne valami jó is. Az, hogy némi kutatásra, utánajárásra, tudatosságra ösztönöz Téged, hogy ezáltal még büszkébb lehess a választásaidra!

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel, hogy ők is elolvashassák

Hozzászólások

Hozzászólnál? Hozzászólás írásához kérjük lépj be!



Díjazzuk a hűséged!

A százalékokban számított kedvezmények ideje lejárt, mert szeretnénk, ha Manna Club tagként megkülönböztetett figyelmet és még több kedvezményt kapnál. Ezért létrehoztunk a Manna Clubot, ahol könnyen átláthatod az aktuális ajánlataid.

Tudj meg többet