Időszakos böjt – fogyókúrás csodamódszer?
időszakos böjt – fogyókúrás csodamódszer?

Időszakos böjt – fogyókúrás csodamódszer?



Itt a húsvét előtti nagyböjt időszaka, ősi keresztény szokás ilyenkor a 40 napos böjt tartása. Azt már régóta tudjuk, hogy a böjt nem csupán vallási, hanem egészségügyi szempontból is előnyös. Számtalan pozitív élettani hatása mellett sokaknak segít a fogyásban, illetve az ideális testsúlyuk megőrzésében is.

A böjtnek sokféle fajtája létezik. Napjaink egyik kedvelt divatdiétája az időszakos böjt, angolul intermittent fasting. Valóban ez a megoldás a vágyott, karcsú alak eléréséhez?

Mit is jelent az időszakos böjt?

A böjt az ételtől, illetve bizonyos ételcsoportoktól való tartózkodást jelenti bizonyos, hosszabb-rövidebb időszakokon keresztül. Vannak, akik több napon át nem táplálkoznak, mások rendszeresen heti egy-egy napon, és van, akinek a böjt a hústól, az édességektől és élvezeti szerektől való tartózkodást jelenti. Ha nem visszük túlzásba, szervezetünk mindenképpen profitál belőle. Azonban napokon át böjtölni nem mindenki tud és bír – például mert nem otthon étkezik, nehéz fizikai munkát végez, netán valamilyen krónikus betegséggel küzd.

Van viszont a böjtnek egy könnyített formája, az időszakos böjt, ami csak rövidebb idejű, illetve részleges ételmegvonást jelent, ezáltal könnyebben keresztülvihető. Többféle formája van, ezek a legismertebbek:

- 16:8 módszer:
Ez azt jelenti, hogy napi 8 órán át szabad ételt magunkhoz venni, ezalatt normálisan étkezünk, mint máskor. Majd ezt követi egy 16 órás periódus, amikor nem eszünk semmit, csupán tiszta vizet vagy édesítetlen teát fogyaszthatunk.

- 5:2 módszer:
Heti 5 napon át a megszokott módon étkezünk, 2 napig azonban csupán napi 500-600 kalóriát vehetünk magunkhoz, általában egyetlen étkezéssel. A 2 böjti napot érdemes nem egymást követő napokra tenni.

- Alternáló diéta:
Ennek során egyik nap a szokásos módon táplálkozunk, másik nap csak a megszokott kalóriamennyiségünk 25 %-át vesszük magunkhoz, így váltogatjuk a böjti napokat a „normális” napokkal.

Előnyös hatásai a szervezetre

A böjt nagyon jót tesz a szervezetnek, hiszen az emberi test úgy alakult ki az ősidőkben, hogy a táplálékban gazdag időket ínségesek követték. Szervezetünk ehhez alkalmazkodott, és ez a program még mindig fut, a jelenlegi bőség és a túlzásba vitt, folyamatos táplálkozás ellenére is. Ráadásul a „beprogramozott” ideális mozgásmennyiségnek napjainkban csupán a töredékét teljesítjük. Nem csoda, hogy olyan gyakori az elhízás, az evészavarok, valamint a különböző anyagcsere-betegségek.

Az időszakos böjt nagyszerű hatása abban rejlik, hogy a táplálékmentes időszakban a szervezet elkezdi lebontani a szervezet zsírraktárait – így aztán jelentősen hozzájárulhat a fogyáshoz, illetve az ideális testsúly megőrzéséhez.

Javíthatja a sejtek inzulinérzékenységét is, hiszen az inzulinszint nincs folyamatosan magas szinten, mint abban az esetben, ha valaki kora reggeltől késő estig eszik, a főétkezések között ráadásul esetleg nassolva is. Kimutatták a szívre és a vérnyomásra gyakorolt pozitív hatásait is. Állatkísérletekben pedig sikerült igazolni a diabéteszt megelőző hatását. Ami azonban a fogyni vágyók számára talán a legkecsegtetőbb: általa könnyebb súlyt veszteni, illetve tartani az ideális testsúlyt.

Ez tehát egy csodaszer?

Semmiképpen, hiszen mint mindent, ezt is lehet rosszul csinálni, illetve nem mindenkinél működik ugyanolyan jól, van, akinek pedig nem is ajánlott.

Az egyik veszélye az lehet, hogy ha valaki a reggelit hagyja ki azért, hogy a 8 órás időablakba „beleférjen”, akkor előfordulhat, hogy napközben éhségroham tör rá, és a későbbi étkezések során többet eszik, mint egyébként. Sokan hangoztatják, hogy a tápanyagokban gazdag reggeli nagyon fontos a jó teljesítőképességhez, és amiatt is, nehogy délben kiéhezve rávessük magunkat egy nagy tányér szénhidrátra.

Ezt a hatást a Nottingham Trent University kutatása is megerősítette: megfigyelték, mennyit esznek az önkéntesek egy 700 kalóriás böjti nap előtt, illetve után. Kiderült, hogy önkéntelenül is többet ettek az előző napon, és még többet a böjti napot követi reggelen, mint a kontrollcsoport, amely nem böjtölt. Ráadásul a böjti napon a fizikai aktivitásuk is alacsonyabb szintű volt. Ez egy tudat alatti reakció lehet: ha az ember tudja, hogy másnap csak keveset ehet, illetve a böjt után is, hajlamos kicsit „kényeztetni” magát, pótolni a hiányzó kalóriákat. Ez pedig igencsak lecsökkenti a böjti nap pozitív hatásait.

A másik fontos szempont az egészségi állapot figyelembevétele. Minden böjt megterheli a szervezetet, így csak egészséges embereknek javasolt. Akinek bármilyen problémája, krónikus betegsége van, annak csak orvosi tanácsadást követően és felügyelet mellett lehet érdemes kipróbálni. Nem javasolják ezt a módszert 18 év alattiaknak, várandós vagy szoptató nőknek, diabétesszel, vagy más anyagcsere-betegségekkel élőknek, nagyon sovány embereknek, vagy olyanoknak, akiknek valaha is volt evészavaruk.

Akkor most böjt legyen vagy diéta?

Kissé összezavarodtál, hogy ezek szerint ez az ideális fogyókúra vagy sem? Nem csodálom: manapság olyan nagy az információdömping ezzel kapcsolatban is, hogy nehéz kiigazodni. Amennyiben a böjt számtalan jótékony hatását szeretnéd élvezni, és egészséges vagy, kipróbálhatod; ha bizonytalan vagy, beszéld meg háziorvosoddal/kezelőorvosoddal!

De ne feledd, ha fogyni vágysz, azt a végtelenül egyszerű alaptételt kell szem előtt tartanod, hogy a fogyókúra alapja: a kalória-bevitel legyen kisebb, mint a kalória-felhasználás. Továbbá ez a böjti módszer csupán azt veszi figyelembe, mikor eszel, holott legalább ennyire fontos, hogy mit, és mennyit. A hosszú távú, biztos és egészséges fogyás lényege a zöldségekben, gyümölcsökben, értékes fehérjékben, rostokban gazdag, mértékletes táplálkozás, az elegendő folyadék fogyasztása és a fizikai aktivitás. Ha ezeket betartod, akkor sokat tettél a karcsú, egészséges testért.

Itt a tavasz, karcsúsodjunk, szépüljünk!
Ha van kedved, oszd meg velünk a Te bevált módszeredet az ideális testsúlyod elérésére/tartására!


Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel, hogy ők is elolvashassák

  • Árulkodnak korunkról - szuper tippek a nyak és a dekoltázs ápolására - blog

    Árulkodnak korunkról - szuper tippek a nyak és a dekoltázs ápolására

    Az anti-aginget egyre többen veszik komolyan, és szerencsére egyre jobb hatóanyagok és módszerek állnak rendelkezésünkre arcbőrünk fiatalos üdeségének megőrzésére. Azonban hiába használjuk arcunkra a legjobb készítményeket, ha a nyak és a dekoltázs érzékeny bőrét elhanyagoljuk, mivel a valódi korunk leghamarabb

    Megnézem
  • természetesen, festve, színezve? - utazás a hajszínünk körül - blog

    Természetesen, festve, színezve? - Utazás a hajszínünk körül

    Modern korunkban óriási divatja van a hajszín megváltoztatásának. Fiatalok, akik keresgélik önmagukat, igazi egyéniségüket; érett felnőttek, akik megújulni vágynak; vagy idősödő emberek, akik szeretnék elfedni az ősz hajszálakat, a hajfestékhez nyúlnak. Elgondolkodtál már rajta, vajon miért is van ekkora kultusza a hajfestésnek?

    Megnézem
  • mindennapi rituálénk – a kávé - blog

    Mindennapi rituálénk – a kávé

    Kotyogós kávéfőző, presszógép, kapszulás, netán instant? Koffeinmentes, esetleg pótkávé? Létfontosságú reggeli „üzemanyag”, vagy csupán kedvelt finomság? Egy baráti beszélgetés aromás kísérője? Tejjel, cukorral, édesítőszerrel, tejszínnel, üresen, netán ínyenc módra, fahéjjal, vaníliával?

    Megnézem

Hozzászólások

Hozzászólnál? Hozzászólás írásához kérjük lépj be!



Díjazzuk a hűséged!

A százalékokban számított kedvezmények ideje lejárt, mert szeretnénk, ha Manna Club tagként megkülönböztetett figyelmet és még több kedvezményt kapnál. Ezért létrehoztunk a Manna Clubot, ahol könnyen átláthatod az aktuális ajánlataid.

Tudj meg többet